www.flickr.com

Oma valokuva
Nimi: Anne Rongas

Nykyisin nettiverkostojen ja oppimisen kanssa (netti)töissä, sometutkailija, 9 vuotta ope/opo, lähes 20 vuotta maanviljelijä, maalaiskansalaisaktivisti Miehikkälä.

Perinteisten harrastusten ystävä (käsillä, luonnossa, ajatuksissa, mielikuvituksella).

CV:n tapainen.

sunnuntaina, kesäkuuta 11, 2006

Brändätyt - No logo

Teema soveltuu mm. seuraaviin lukion oppiaineisiin: YH, ÄI, GE, ET, FI ja PS.
Kuluttaminen on osa elämäntapaa. Elämäntavasta on tullut mainosten keskeinen elementti. Kokiselämäntapa, marlboromiehen elämäntapa... Koska Suomessa pohjoisamerikkalainen kulttuuri on laskeva trendi, Leaf ei enää markkinoi Jenkki-purkkaa jenkkielämäntavalla vaan terveellisyyteen viittaamalla.
Vinkki: analysoikaa mainoksista, millaista elämäntapaa ne esittävät.
Mainosten seuraaminen ja ostopäätösten tekeminen voidaan ymmärtää poliittiseksi toiminnaksi – valitsemalla jonkun tuotteen jätän valitsematta toisen. Minä olen markkinavoimien hammasratas. Mitä voimakkaammin yhteiskunnassamme vedetään yhtäsuuruusmerkki kuluttajuuden ja kansalaisuuden välille (sosiologiassa on käytössä käsite kuluttajakansalaisuus), sitä vakavammin on kysyttävä, mikä on marginaaliin jäävien ei-kuluttavien kansalaisten asema yhteiskunnassa ja politiikassa. Ja toisaalta, kulutuksen ja brändiuhkakuvien rinnalla on kysyttävä, olisimmeko valmiit luopumaan siitä työstä ja toimeentulosta, jota kasvavat markkinat synnyttävät?

Tehtaan varjossa tulitikkutehtaan tyttö eli meillä aikoinaan ahtaalla, kuten riistetty työvoima nyt Kiinassa ja muissa halpatuotannon maissa. Vähäinenkin toimeentulo on ollut aina parempi kuin työttömyys. Mitä vaihtoehtoja meillä on? Miten niitä voitaisiin toteuttaa?

Hyviä kirjoja aiheesta:
Lue myös:
Valmista verkkaineistoa aiheesta:
*Huom. Nykyisin sana 'brändi' kirjoitetaan suomeksi ääntämisen mukaisesti 'brändi' ei enää 'brandi'

Comments on "Brändätyt - No logo"

 

post a comment