www.flickr.com

sunnuntaina, kesäkuuta 11, 2006

Vaihtoehtomaailman mainoskuvia

Teema soveltuu mm. seuraaville lukiokursseille: ÄI, KU, BI, GE, YH, PS, FI, ET.
Mainonnan yksioikoisuus ja vahva yhteiskunnallinen vaikuttavuus ovat herättäneet vastaliikkeitä, joista tunnetuimmaksi lieneenoussut Adbusters-lehti (joka räväkämpien mielestä on jo liian kaupallinen omassa ei-kaupallisuudessaan). Suomessa Luonto-Liiton ja erilaisten kansalaisjärjestöjen kautta on nostettu esiin mainonnan vastaista ajattelua. Vastamainoksia (havahduttavia mainosparodioita) julkaistaan säännöllisesti Voima-lehdessä.

>>Yllä oleva kuva: Brand Baby Poster. Photo courtesy of Adbusters.

Adbusters: We are a global network of artists, activists, writers, pranksters, students, educators and entrepreneurs who want to advance the new social activist movement of the information age. Our aim is to topple existing power structures and forge a major shift in the way we will live in the 21st century. Adbusters is at essence an ecological magazine, examining the relationship between people and the environment, both the material environment and the mental environment.
>>AdBusters (Wikipedia) >>Lehden perustajan Kalle Lasn'in haastattelu
>>Mainoskupla: suomalaisia vastamainoksia (kilpailutyöt)
>>Älä osta mitään -päivä
>>Anti-consumerism (Wikipedia)
>>Antimainoksia (merkitys.org -sivuilla muutamia kuvia) >>Loesje (vaikuttavia julisteita) >>Spoof Ads (Adbusters)
>>Greg Apodaca's Digital Portfolio (liikuttele hiirtä kuvien yllä, näet, kuinka digitaalinen kuvankäsittely muuttaa mainoskuvia)

Lue aiheesta: Naomi Klein, No Logo (WSOY 2001) s. 399-441 (luku Kulttuurihäirintä)
Katso video: Captative Audience (äänessä myös Naomi Klein) >>Ks. myös Media Education Foundation

Vinkki oppitunnille (sopii hyvin myös eri oppiaineiden yhteiseksi projektiksi): Purkakaa lehtimainoksista takana olevia markkinoiden ja vallan asetelmia (esim. mind map -tekniikalla). Pohdittavaksi: Kenelle mainokset on kohdistettu (= kenelle niitä ei ole kohdistettu)? Millaisena mainoksen välittämä viesti välittyy sille, joka jää marginaaliin? Mikä on kestävän kehityksen näkökulma mainosten viesteihin? Millä tavalla samaa tuotetta voisi mainostaa toisin? Miltä mainokset näyttävät huumorisilmälasien läpi? Miten merkitykset syntyvät? Miksi brändituote myy ja vastaava tavallinen (joskus jopa samalla tuotantolinjalla tehty) tuote jää hyllylle? Pohdinnan jälkeen opiskelijat voivat tuottaa vastamainoksia, joiden herättämistä ajatuksista voidaan lopuksi keskustella yhdessä. Vastamainoksista voidaan järjestää näyttely koulun käytäville. Lähettäkää tuotoksista valokuvia julkaistavaksi tässä blogissa!

Sopivaa oppimateriaalia aiheesta:
>>Median kuvat: Opetushallituksen verkko-oppimateriaalia, tekijät Minna Eskola ja Kanerva Vainio
>>Kuvanlukutaito: Viestintätieteiden yliopistoverkoston oppimateriaalia, tekijä Mari Pienimäki
>>Kuvanlukutaito: Mariana Leikomaan ja Tuula Koskenvaara loikkasen Tampereen yliopistossa esittämä seminaarityö aiheesta vuodelta 1999. Linkit eivät juurikaan toimi, mutta asia hauskasti esitetty. Sopii lukiolaiselle.
>>Visuaalinen lukutaito: Jukka Tikkanen referoi Janne Seppäsen kirjaa Katseen voima - Kohti visuaalista lukutaitoa (Vastapaino 2001) >>Jukka Kortti arvioi samaa kirjaa

Comments on "Vaihtoehtomaailman mainoskuvia"

 

post a comment