www.flickr.com

tiistaina, heinäkuuta 25, 2006

TV Shop - mediatehtävän kohteena

Muistan ensimmäisen kosketukseni TV Shopin kanssa vuonna 1989. Se oli elokuva Rosalie Goes Shopping (pääosassa loistava Marianne Sägebrecht). Elokuvan perhettä yhdisti kokoontuminen ostosteeveen äärelle. He osasivat ulkoa myyntitekstejä ja lausuivat niitä yhteen ääneen kuin uskontunnustuksia. Tuon elokuvamuiston vuoksi en ole voinut suhtautua pelkästään ryppyotsaisesti myöhemmin Suomeenkin rantautuneeseen virtuaalimarkkinoiden helppoheikkiohjelmaan (tämä nimitys sopii erittäin hyvin, sillä metodi on täsmälleen sama - minä vielä muistan lapsuuteni Haminan markkinoilta aidot helppoheikit).

Ostoskanava/TV Shop paljastaa paljon kiinnostavaa (ja tietenkin myös huolestuttavaa) aikamme kulttuurista. Hyvin läpinäkyvänä on esillä eettinen periaate kaunis on hyvää: nyt olet ruma, koska lihaksesi ovat väärissä paikoissa tai läskiä on liikaa, mutta kun syöt näitä pillereitä, voitelet itsesi tällä rasvalla tai poljet tätä stepperiä, sinusta tulee kaunis ja kun olet kaunis, sinusta tulee suosittu ja onnellinen.

TV Shop on kiinnostava mediakasvatustehtävän kohde. Aion itse käyttää sitä ensi syksynä Mediapsykologiassa lukiolaisille. Se sopii kuitenkin hyvin myös nuoremmille (katselimme viime viikolla 13-vuotiaan tyttäreni kanssa ja herätti kiinnostavaa pohdintaa).
Eikä siinä vielä kaikki...

Comments on "TV Shop - mediatehtävän kohteena"

 

post a comment